Használd vagy elveszíted!

Ez a bejegyzés Richard Powers 2010-es "Use It or Lose It: Dancing Makes You Smarter" c. cikkének egy rövidített fordítása.


Évszázadokon át, a tánc kézikönyvek és egyéb írások dicsérték a táncnak, mint fizikai tevékenységnek az egészségre gyakorolt jótékony hatását. A közelmúltban egy kutatás a tánc további egészségügyi előnyeit fedte fel, mint például a stressz csökkentése és a megnövekedett szerotonin szint (örömhormonnak is hívják), aminek jelenléte mind fizikai, mind mentális értelemben hozzájárul a jól-léthez, hiánya pedig fizikai és mentális betegségekhez vezet.

Szintén a közelmúltban hallhattuk egy másik előnyét: a gyakori tánc láthatóan okosabbá tesz minket.

Egy nagyszabású vizsgálat tovább növelte a bizonyítékok számát azzal kapcsolatban, hogy az ember elméjének tánccal való stimulálása ki tudja védeni az Alzheimer-kórt és más demenciákat (elbutulás), s mint testmozgás, a testet pedig karban tartja.
A tánc minden életkorban növeli a kognitív képességeket.

A vizsgálat eredményei dióhéjban:

Ezt a vizsgálatot 21 éven keresztül folytatták 75, vagy 75 évnél idősebb emberek bevonásával az Albert Einstein College of Medicine-ben New Yorkban.

A vizsgálat célja az volt, hogy megállapítsák melyik szellemi vagy fizikai tevékenység, kikapcsolódás vagy szabadidős tevékenység milyen módon befolyásolja a szellemi képességeket. Azt találták, hogy bizonyos tevékenységeknek jelentősen kedvező, míg más tevékenységeknek semmilyen hatásuk nincs.

Vizsgálták
- a kognitív tevékenységeket, mint a könyvek olvasása, írás kedvtelésből, keresztrejtvényfejtés, kártyázás, zenélés
- és a fizikai tevékenységeket, mint a tenisz, a golf, az úszás, a kerékpározás, a tánc, a séta mint testmozgás és a házimunka.

Az egyik legmeglepőbb eredmény az volt, hogy szinte egyik fizikai tevékenység sem nyújt semmi védelmet a demencia ellen. Nem szabad elhallgatni a fizikai tevékenységeknek a szív- és érrendszerre gyakorolt kedvező hatását, de ebben a tanulmányban a hangsúly az elmére gyakorolt hatás vizsgálatán volt.

Volt azonban egy fontos kivétel: egyetlen fizikai aktivitás nyújt védelmet a demencia ellen, ez pedig a gyakori tánc:

  • A könyvolvasás 35%-kal,
  • a kerékpározás és úszás 0%-kal,
  • a keresztrejtvényfejtés legalább négyszer egy héten 47%-kal,
  • a golfozás 0%-kal,
  • a gyakori tánc 76%-kal

csökkenti a demencia bekövetkeztének esélyét.

Azaz az összes vizsgált tevékenység közül a rendszeres tánc csökkenti a legnagyobb mértékben a demencia és az alzheimer kór bekövetkeztének kockázatát.


A teljes angol nyelvű cikk itt olvasható.